Varego vertrouwt op IT-infrastructuur Bronsco ICT: “Van kwaliteit neem je geen afscheid.”

Van grote bedrijfshallen tot particuliere nieuwbouwwoningen en alles ertussenin. Bij de vakmensen van Varego Elektrotechniek uit Eerbeek is het aanleggen, inrichten en onderhouden van elektrotechnische installaties in goede handen, op welke locatie dan ook. Dagelijks vertrouwen zowel de technici in het veld, als de medewerkers op kantoor in hun werk volledig op de IT-infrastructuur van Bronsco ICT. Naar volle tevredenheid, want de samenwerking bestaat al bijna een decennium lang.

De service van Varego kent letterlijk geen grenzen, want het werkgebied van het Eerbeekse bedrijf strekt zich uit over heel Nederland, voor zowel de particuliere als bedrijvensector. “Het enige wat wij niet doen is seriematige woningbouw, voor de rest kan ieder bedrijf en elke particulier bij ons terecht”, vertelt Gerda van Reen-Ilbrink, directielid Financiën en HR.

Varego in een notendop
Varego Elektrotechniek werd in 2008 opgericht door Wilfred van Reen en Norbert Goedkoop. Van een kleine zeecontainer als kantoor in Klarenbeek verhuisden ze een paar jaar later naar een echt bedrijfspand in Eerbeek. Het team groeide mee naar zo’n zes medewerkers, ook Gerda kwam aan boord, en de diensten werden uitgebreid. In 2018 ging Varego van een VOF-structuur naar een BV met drie werkmaatschappijen en een holding en anno 2024 is het team maar liefst 40 medewerkers sterk. 

Onder Varego Elektrotechniek vallen de ‘basisdiensten’, zoals het aanleggen van stopcontacten, elektranetwerken en domoticatoepassingen en het uitvoeren van storingsdiensten en onderhoud. De meer specifieke diensten zijn ondergebracht in twee gelieerde ondernemingen: Varego Industries – gespecialiseerd in het aanleggen en onderhouden van complete elektrotechnische installaties in fabrieken en andere productiebedrijven – en Varego Duurzaam dat zich richt op het integreren van duurzame technologieën als laadpalen en zonnepanelen.

IT-partner

Zo’n kleine tien jaar geleden verliep de samenwerking met de toenmalige IT-partij niet meer zo soepel en werd besloten afscheid te nemen. Norbert Goedkoop, ook directielid bij Varego, kwam via het lokale ondernemerswereldje al vrij snel in contact met Jan-Peter en Els Brons en gunde Bronsco ICT als lokale speler de business. “Bovendien zijn persoonlijke aandacht, kwaliteit en oprechte betrokkenheid waarden die wij als bedrijf hoog in het vaandel hebben staan. Precies hetgeen wij terugvinden bij Bronsco ICT.”

Betrouwbaar

Bronsco is verantwoordelijk voor het complete IT-beheer en zorgt voor nieuwe computers, laptops, e-mailaccounts en gebruiksaccounts op de server. Ook is een volledige VOIP-telefonieomgeving ingericht, zodat medewerkers van Varego altijd en overal vast én mobiel bereikbaar zijn.

“ICT is ook in ons bedrijf van groot belang. Zonder kunnen we niet. Niet alleen moeten we via mail en telefoon bereikbaar zijn voor onze klanten, ook is het belangrijk dat onze mensen overal en altijd toegang hebben tot alle programma’s die we hebben draaien, bijvoorbeeld om te kunnen werken met de zware tekenpakketten. We moeten ervan op aan kunnen dat ons werk kan doorgaan. Gelukkig hebben we een IT-partij die daarvoor zorgt”, aldus Gerda.

RDS-server
Om de bedrijfsprocessen optimaal uit te voeren adviseerde Bronsco om op een Remote Desktop Services (RDS) server te werken. “Voor ons de perfecte oplossing, omdat onze technici dagelijks werken met uitgebreide tekenpakketten en grafische toepassingen. Bovendien betekent het flexibel en efficiënt werken, want alle data en applicaties zijn altijd toegankelijk. Je logt in op je laptop in je eigen bureaubladomgeving, waar en wanneer je wilt. De server draait hier on-premise, de back-ups draaien wel in de cloud. We hebben echt vertrouwen in het systeem dat we nu hebben staan.”

Korte lijnen en persoonlijk contact
Een eigen ICT-afdeling of –medewerker heeft Varego niet; wel zijn er veel mensen in huis met verstand van IT-zaken. “In de elektrotechniek speelt het internet ook een belangrijke rol; veel gaat via allerlei apps, denk maar aan verschillende domoticatoepassingen. Omdat onze mensen dagelijks in aanraking komen met ICT, ook als ze de werkvoorbereiding doen voor klanten, zijn sommige collega’s er ontzettend handig mee geworden. Als we een probleem met de IT hebben, dan doen we als eerste een beroep op die collega’s. Komen zij er niet uit, dan is er de lijn met Bronsco.”

“Hun support is vaak op afstand, want met de huidige technologie is het niet nodig dat iemand van Bronsco bij ons op kantoor zit. De server is op afstand toegankelijk en het meeste kunnen ze op die manier regelen. Goede service vind ik dat je op voorhand weet dat als er iets is, het wordt geregeld. Gelukkig hebben we nog nooit voor echt grote IT-uitdagingen gestaan.”

De korte lijntjes en het persoonlijke contact zijn grote plussen van de samenwerking. “We weten met wie we zaken doen en de contacten met Jan-Peter en Els zijn goed. We kennen ze persoonlijk en ik zou het leuk vinden om ook een keer het gezicht bij de stem en naam van de support-medewerkers te zien”, lacht Gerda.

Langdurige relatie
Wat de toekomst gaat brengen op IT-vlak is niet vastomlijnd, maar een volledige overstap naar de cloud verwacht Gerda niet. “Het huidige systeem functioneert zoals het moet en de huidige manier van werken bevalt uitstekend. Natuurlijk houden onze eigen mensen veranderingen en ontwikkelingen op IT-gebied nauwlettend in de gaten en daarnaast vertrouwen we op het advies van Bronsco ICT.”

“Voor wat betreft de samenwerking is het makkelijk. Bronsco is een krachtige, betrouwbare partij. We weten wat we aan ze hebben. En als een relatie goed is en je krijgt kwaliteit geleverd, dan neem je geen afscheid en ga je voor een langdurige relatie”, besluit Gerda.

Vergelijkbare berichten